Aktualności 2 Aktualności 3 aktualności 5

Aktualności 2

Aktualności 3

aktualności 5

Przyczyną dolegliwości bólowych za strony stawów skroniowo-żuchwowych mogą być wady zgryzu, wady postawy ciała, urazy, zaciskanie zębów, nadmierne napięcie mięśni żwaczowych, liczne braki zębowe, rozchwiane i przemieszczone zęby, źle dobrane protezy, starcie zębów w wyniku zgrzytania. Stres, częste zgrzytanie i zaciskanie zębów (bruksizm), zła postawa ciała powodują nieprzerwany skurcz mięśni. Silny skurcz przyciąga szczęki do siebie i powoduje dużą kompresję w stawach skroniowo-żuchwowych powodując zmiany w ich budowie, a także ścieranie powierzchni zębowych.

Schorzenia stawu skroniowo-żuchwowego dzielimy na:

• wady rozwojowe, wady zgryzu
  • schorzenia mięśni (ból mięśni twarzy, nieprawidłowe ich napięcie, asymetryczna praca)
  • zaburzenia wewnątrzstawowe (przemieszczenie krążka z zablokowaniem lub bez zablokowania, zwichnięcie żuchwy, proces zapalny wewnątrz stawu)
  • zmiany zwyrodnieniowe stawu i struktur przyległych

Objawami zaburzeń tej okolicy są najczęściej: bóle stawów i mięśni, asymetria twarzy, wysunięcie lub cofnięcie głowy, objawy akustyczne: trzeszczenia i trzaski, zbaczanie żuchwy, zablokowania, trudnści w zaciśnięciu szczęki, w żuciu twardych pokarmów, ziewaniu, śpiewaniu, odgryzaniu dużych kęsów, gry na instrumentach. Dolegliwościom tym mogą towarzyszyć również: bóle głowy, szyi i karku.

Jak wygląda terapia?

• Relaksacja, masaż oraz rozluźnienie nadmiernie napiętych mięśni zamykających żuchwę. Normalizacja napięcia w obrębie żwaczy powoduj mniejszy ucisk w stawie i uwolnienie pobliskich struktur.
  • Praca samodzielna w domu – zestaw prostych często powtarzanych ćwiczeń
  • Szyna relaksacyjna – separująca łuki zębowe, również rozciąga i relaksuje nadmiernie napięte mięśnie
  • Fizykoterapia – laser biostymulujący – wspomaga gojenie tkanek i zmniejsza stan zapalny, jonoforeza z lekiem przeciwbólowym lub przeciwzapalnym – zmniejsza odczucia bólowe, niweluje stan zapalny, leczy tkanki w głąb.
  • Praca nad prawidłową postawą i pracą mięsni twarzy, szyi i karku – zlikwidowanie dolegliwości bólowych i asymetrii, normalizacja napięcia mięśniowego.
  • Przywrócenie funkcji stawu – symetrycznego uśmiechu i mimiki, umiejętności ziewania, żucia i innych funkcji
  • Mobilizacja stawu – separacja powierzchni stawowych, repozycja wysuniętego krążka lub wypadniętej żuchwy.
  • Pacjent sam również powinien zmienić niektóre swoje zachowania: rozluźniać mięśnie trzymając zęby z dala od siebie, nauczyć się rozpoznawać, kiedy zaciska zęby, przez pewien czas jeść miękkie potrawy, nie żuć gumy, unikać twardych potraw, zmniejszyć stres towarzyszący zgrzytaniu zębów i ich zaciskaniu.

Terapia powinna być prowadzona we współpracy z leczeniem stomatologicznym w celu na przykład: przywrócenia właściwego zgryzu, uzupełnienia braków zębowych, wykonania szyny.

Jeśli mówienie, gryzienie, ziewanie, śpiewanie powoduje dyskomfort zgłoś się do lekarza stomatologa lub fizjoterapeuty zajmującego się dysfunkcjami stawu skroniowo-żuchwowego.

Więcej informacji dotyczących zaburzeń i pomoc mogą Państwo otrzymać bezpośrednio w naszym gabinecie lub telefonicznie.

Terapia Czaszkowo-Krzyżowa